Umów wizytę
Umów wizytę

Psychologia dla Ciebie

Trening Umiejętności Społecznych - forma wsparcia dla dzieci z trudnościami w relacjach.

Barbara Lehwark / Psycholog, Psychoterapeutka CBT

Jakie sygnały w funkcjonowaniu społecznym dziecka powinny zaniepokoić rodziców i jak poszukać wsparcia jeśli je dostrzegamy.

źródło: pixabay.com

Współczesne wyzwania życia społecznego, zmiany otoczenia, presja szkolna oraz relacje rówieśnicze mogą stanowić poważne trudności dla wielu nastolatków. Niektóre z nich doskonale odnajdują się w nowych sytuacjach, szybko adaptując się do dynamicznej rzeczywistości. Jednak dla innych, zwłaszcza tych, które zmagają się z lękiem, problemami emocjonalnymi czy trudnościami w nawiązywaniu relacji, codzienność może stawać się źródłem dużego stresu i niepewności.
Rodzicom najczęściej niełatwo jest rozpoznać, czy trudności, jakie napotyka ich dziecko, są naturalne i po chwili miną, czy też wymagają profesjonalnego wsparcia. Najczęściej sygnały świadczące o tym, że młody człowiek w funkcjonowaniu społecznym doświadcza trudności lub nadmiernego stresu są dość łatwe do zauważenia.
Poniżej znajdziesz listę tych na które z pewnością warto zwrócić uwagę.

Sygnały, które mogą świadczyć o trudnościach w życiu społecznym dziecka:

  • Trudności w budowaniu relacji:
    Jeśli Twoje dziecko ma problem z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami, wycofuje się z grupowych zabaw, czuje się niepewnie w towarzystwie innych dzieci, może to być sygnał, że potrzebuje wsparcia w rozwijaniu umiejętności społecznych.
  • Lęk przed odrzuceniem:
    Strach przed oceną czy odrzuceniem często ogranicza dziecko i wpływa na jego pewność siebie. Może to objawiać się unikanie aktywności grupowych, niechęcią do zabierania głosu w szkole czy rezygnacją z udziału w zajęciach dodatkowych.
  • Problemy z kontrolą emocji:
    Wybuchy złości, trudności w wyrażaniu smutku czy frustracji mogą świadczyć o kłopotach z regulacją emocji. Dziecko, które nie radzi sobie z emocjami, często doświadcza dodatkowego stresu w sytuacjach społecznych.
  • Nieumiejętność budowania zdrowych relacji: Jeżeli dziecko ma tendencję do dominowania, podporządkowywania się innym lub unikania konfrontacji, może to wskazywać na problemy z asertywnością i prawidłowym kształtowaniem relacji.
  • Trudności w rozwoju psychospołecznym: Problemy w rozumieniu swoich emocji, trudności w rozpoznawaniu uczuć innych czy brak umiejętności pracy w grupie to znaki, że dziecko potrzebuje pomocy w rozwijaniu kompetencji społecznych.

Jeśli zauważasz u swojego dziecka któryś z tych objawów, warto skonsultować się ze specjalistą. Odpowiednio wczesna interwencja może znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka, zwiększyć jego pewność siebie i nauczyć, jak skutecznie radzić sobie w sytuacjach społecznych, co przyczyni się do bardziej zrównoważonego i spokojnego funkcjonowania. Pamiętaj, że jeśli nie znalazłeś na tej liście niepokojących zachowań swojego dziecka, a nadal coś w jego funkcjonowaniu budzi Twój niepokój, nadal warto byś skonsultował swoje obawy ze specjalistą.

Jak możemy pomóc?
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Jedną z form wsparcia, którą oferujemy w takich przypadkach, jest uczestnictwo w Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). TUS to specjalistyczny program zajęć grupowych, który wspiera dzieci i młodzież w rozwoju kluczowych kompetencji społecznych.
TUS pomaga dziecku rozwinąć się w:

  • Efektywnej komunikacji:
    Dzieci uczą się jasno wyrażać swoje myśli i emocje, co pomaga im unikać nieporozumień w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Dzięki temu łatwiej nawiązują relacje i czują się pewniej w interakcjach społecznych.
  • Radzeniu sobie z emocjami:
    Trening pomaga dzieciom rozpoznawać, nazywać i regulować emocje, co przekłada się na lepsze radzenie sobie w stresujących sytuacjach, takich jak konflikty z rówieśnikami czy wymagające zadania szkolne.
  • Rozwiązywaniu konfliktów:
    Uczymy dzieci, jak konstruktywnie reagować na konflikty i jak rozmawiać o swoich potrzebach w sposób, który nie rani innych. To kluczowe umiejętności, które wspierają budowanie pozytywnych relacji i zwiększają poczucie własnej wartości.
  • Asertywność:
    Program rozwija umiejętność wyrażania swoich potrzeb i granic w sposób pełen szacunku i empatii, co jest fundamentem zdrowych i trwałych relacji.
  • Wzmacnia pewność siebie:
    W ramach TUS dzieci uczą się rozpoznawać swoje mocne strony i wykorzystywać je w codziennym życiu. Dzięki temu stają się bardziej pewne siebie i chętniej podejmują nowe wyzwania.

Bądź uważnym rodzicem – obserwuj, rozmawiaj i reaguj

Aby odpowiednio wcześnie zauważyć ewentualne trudności dziecka i znaleźć dla niego właściwą formę wsparcia w nich kluczone jest abyś starał się tworzyć w Waszej relacji miejsce, gdzie będzie czuło się bezpieczne sygnalizując, że doświadcza jakiś trudności. Staraj się więc regularnie rozmawiać z nimi o jego doświadczeniach, obserwować jego zachowanie i pozostawać otwartym na jego świat wewnętrzny,. Nie bój się również zasięgać opinii nauczycieli czy innych dorosłych obecnych w jego życiu, którzy mogą dostrzec problemy niewidoczne w domowym zaciszu.

Pamiętaj, że w doświadczanych wątpliwościach sam też możesz uzyskać z naszej strony wsparcie. W Estare zawsze jesteśmy gotowi do pomocy dzieciom, młodzieży oraz ich rodzicom. Nasze działania opieramy na indywidualnym podejściu i poszukiwaniu rozwiązań najlepiej dopasowanych do potrzeb każdego człowieka. Dlatego jeśli zauważasz, że Twoje dziecko zmaga się z trudnościami w funkcjonowaniu społecznym, skonsultuj je z nami – razem znajdziemy najlepszą formę wsparcia i dla niego i dla Ciebie.

Skontaktuj się z nami

Instytut Wsparcia Psychologicznego ESTARE

ul. Koszykowa 10 lokal 3
00-646 Warszawa
II piętro, po wejściu do budynku klatka po prawej stronie

kontakt@instytutestare.pl
Umów wizytę

Godziny otwarcia

8:00 – 22:00 od poniedziałku do piątku.
searchenvelope-oclosemap-markerchevron-downfacebook-squarelinkedin-squarephonephone-squarebarsangle-double-upellipsis-v